Analyser: Den lokale købmand er afgørende for lokalsamfundet

En uddeling fra KFI Erhvervsdrivende Fond til Kraka Advisory betyder, at der nu for første gang findes klar evidens for den frie købmands afgørende rolle i lokalsamfundet. Relationen til kunderne er vigtig – men lige så afgørende er det, at købmanden bliver opfattet som et omdrejningspunkt i lokalområdet.

Analysen, der er gennemført primo 2021 viser bl.a. at 89% af danskerne oplever, at deres lokale, frie købmand spiller en væsentlig rolle i lokalsamfundet. Terje List, adm. direktør i KFI Erhvervsdrivende fond siger:

 

”De frie købmænds rolle i de danske lokalsamfund kan ikke overvurderes. Og nu har vi med Krakas grundige analyse i hånden evidens for, at hvis vi skal have aktive, velfungerende lokalsamfund, så skal vi have en købmand”.

 

Analysen viser også, at 82% af danskerne oplever, at købmanden er god til at ramme netop deres lokale behov. Og netop dét er kendetegnende for de lokale, frie købmænd, vurderer Terje List:

 

”En fri købmand er ofte kendetegnet ved en langvarig relation til lokalsamfundet – købmanden ejer sin butik og er ikke bare på gennemrejse, inden næste mulighed byder sig. Det giver en særlig stærk indsigt i lokalområdet, og det er selvfølgelig en kæmpe styrke for både købmand og lokalbefolkning”.

KFI Erhvervsdrivende Fond har selv gennemført en analyse blandt de frie købmænd, der understøtter billedet af betydningen for lokalsamfundet – også når det gælder det lokale foreningsliv: 99% af de frie købmænd oplever forventninger fra lokalsamfundet om sponsorater af lokale klubber og foreninger, og hele 90% af dem yder faktisk den form for støtte til det lokale foreningsliv. 45% af købmændene er er selv aktive medlemmer. Og så spiller de selvfølgelig også en central rolle i det lokale erhvervsliv, hvor 57% af de frie købmænd er medlem af den lokale handelsstandsforening eller erhvervsklub. Og næsten halvdelen er engagerede i udvikling af deres lokalområde, f.eks. lokal byudvikling.

KFI Erhvervsdrivende Fond

Analyse gennemført af Kraka Advisory primo 2021. kvalitative interviews og 700 respondenter (kunder i lokale frie købmandsbutikker) Analyse gennemført af KFI Erhvervsdrivende Fond primo 2021 190 respondenter (frie købmænd