Branchen har løbende brug for nye købmænd, og mange steder i landet er der problemer med at få medarbejdere som følge af den historisk lave ledighed. Samtidig ønsker de frie købmænd at italesætte, at arbejdet i dagligvarehandlen er værdifuldt. Det er job, der de seneste to år har vist sig som en del af den samfundskritiske infrastruktur. Købmændene og medarbejderne i butikkerne er hverdagens helte.
Med DSK, De Samvirkede Købmænd, som tovholder indleder de frie købmænd derfor nu en stor kampagne, der skal løfte købmændenes image og medvirke til, at antallet af ansøgere til job i dagligvarehandlen bliver større.
Kampagne i to spor Kampagnen kører i to spor: Et image-spor, der skal løfte dagligvarehandlens anseelse, jobbet som købmand og i det hele taget det at arbejde i en dagligvarebutik. Det andet spor handler direkte om rekruttering og skal øge antallet af personer, der her lyst til at vælge en karriere købmandsfaget.
Kampagnen kører under overskrifter som ”Det handler om mere end at handle ind” indledes i dag med helsidesannoncer i dagblade og ugeaviser, biografreklamer og indslag på de sociale medier som Facebook, LindedIn, Tik-Tok, YouTube og Instagram. I forbindelse med kampagnen er der produceret en hjemmeside: www.dinlokalekøbmand.nu, som kan guide de unge videre til de enkelte kæder og deres job og karrieremuligheder.
Bag kampagnen står også REMA 1000, MENY, SPAR, Min Købmand, Let-Køb, Løvbjerg og ABC Lavpris. KFI Erhvervsdrivende Fond, har støttet kampagnen med et millionbeløb.