Velkommen til
KFI LAB

KFI LAB er et nyt initiativ i anledning af KFI’s 70 års fødselsdag, hvor vi sammen vil udforske, udvikle og teste idéer, der kan styrke de selvstændige købmænd.

Formålet med LAB’et er at finde løsninger og koncepter, der kan øge omsætningen, reducere omkostningerne eller gøre butikkerne mere konkurrencedygtige – både i dag og i fremtiden.

Ansøgningsfrist 15. september – vi behandler ansøgninger løbende.

Vi leder efter idéer og løsninger

Idéerne og løsningerne skal være modne, implementerbare og have potentiale til at skabe en mærkbar effekt inden for et eller flere af de fire fokusområder; butiksoptimering, kundeoplevelsen, digital innovation og bæredygtighed.

Bemærk, at vi ikke søger idéer inden for varer og sortiment.

Har du ideen, vi leder efter? Så vil vi rigtig gerne høre fra dig inden d. 15. september! 

Butiksoptimering

Øget effektivitet, stærkere drift.

  • Hvordan kan vi gentænke den klassiske butik og gøre plads til nye funktioner?
  • Hvad kan vi ændre i butikken for at skabe mere effektive processer og arbejdsgange?
  • Hvordan kan vi styrke butikkens økonomi og lønsomhed, så købmændene står endnu stærkere?

Kundeoplevelsen

Gladere kunder, større loyalitet.

  • Hvordan kan vi gøre butikkens oplevelse så mindeværdig, at kunderne vælger os hver gang?
  • Hvordan kan vi skabe en følelse af tilhørsforhold i butikken, så det også afspejler sig i øget omsætning?
  • Hvordan kan vi skabe koncepter, der direkte bidrager til butikkens vækst og fastholder kundernes
    loyalitet?

Digital innovation

Smartere løsninger, bedre butikker.

  • Hvilke løsninger kan skabe en endnu mere innovativ og digital dagligvarebutik
  • Hvordan kan vi bruge digitale løsninger til at gøre hverdagen lettere for både kunder og medarbejdere?
  • Hvordan kan vi kombinere digitale og fysiske oplevelser for at stå endnu stærkere?

Bæredygtighed

Grønnere butikker, bedre fremtid.

  • Hvilke løsninger kan gøre vores butikker grønnere og mere ressourceeffektive?
  • Hvordan kan vi gøre det lettere – og sjovere – for kunderne at træffe bæredygtige valg?
  • Hvordan kan vi fremme social bæredygtighed i butikkerne gennem større bidrag til lokalsamfundet?

Hvad kan du som leverandør få ud af det?

Som leverandør får du adgang til et test- og udviklingsmiljø, der er skræddersyet til dagligvarehandlen. KFI LAB hjælper dig med at modne og validere din idé sammen med engagerede købmænd, der kan give relevant feedback og fungere som et levende testmiljø. Du får mulighed for at udvikle din løsning i tæt samarbejde med os – med potentiale for kommerciel videreudvikling og bredere implementering i markedet.

Sådan foregår processen

Vi inviterer leverandører med idéer og koncepter, der kan gøre en forskel for de selvstændige købmænd, til at byde ind.

Ansøgningsprocessen er åben nu, og du indsender din idé via vores ansøgningsportal.

Herefter vurderer vi løbende alle indkomne idéer for relevans og potentiale. Leverandører med de mest lovende idéer inviteres til at præsentere foran et kædeneutralt udvælgelsespanel i løbet af september, hvor vi sammen udforsker mulighederne for videreudvikling og eventuel test i praksis.

Hvad vi lægger vægt på

Vi søger idéer, der er:

  • Modne, konkrete og realistiske at implementere
  • Har potentiale til at øge omsætning, reducere omkostninger eller gøre butikkerne mere konkurrencedygtige inden for vores fire fokusområder
  • Klar til at skabe mærkbare resultater hos de selvstændige købmænd

Læs mere om ansøgningskriterierne her:

Praktiske detaljer

  • Tidsplan: Vi holder ansøgningsvinduet åbent frem til d. 15. september.
  • Svar: Du kan forvente svar, når i har behandlet din ansøgning – senest primo oktober.
  • Spørgsmål: Har du brug for afklaring eller dialog undervejs? Kontakt os gerne direkte – vi står klar til at
    hjælpe dig med at gøre idéen skarp og klar til indsendelse
  • Fortrolighed: Vi behandler alle idéer fortroligt.

I samarbejde skaber vi de bedste løsninger

Så hvis I har en idé eller løsning, der kan være med til at forme fremtidens selvstændige købmandsbutik, vil vi rigtig gerne høre fra jer!

Har du spørgsmål?

Kontakt

Georgrafisk spredning efter værdi

Vi ejer og administrerer 162 ejendomme med 391.000m² udlejningsareal og ca. 1.100 lejemål.

I størstedelen af ejendommene er der mindst et lejemål med en dagligvareforretning, og KFI er i alt udlejer til ca. 150 dagligvarebutikker, heraf godt 100 selvstændige købmænd.

KFI er den største uafhængige udlejer til danskdagligvarehandel.

John Wagner

Bestyrelsesmedlem

Ledelseserhverv

Adm. direktør for DSK 1995-2023. Best.fmd. Fonden af 1. oktober 1959. Næstfmd. VANA – dansk emballageansvar. Best.medl.: Dansk Selskab for Virksomhedsledelse. Medlem af Advisory Board Stop Spild af Mad, Madkulturen og Aveny-T.

Særlige erfaringer og kompetencer

Sagkyndig dommer i Sø- og Handelsretten (markedsføring og konkurrenceret). Tidligere medlem af en række udvalg og kommissioner på det erhvervspolitiske område og generalsekretær for Det konservative Folkeparti, politisk redaktør på Jyllands-Posten, Weekendavisen, Børsens Nyhedsmagasin og Berlingske samt medlem af DR’s bestyrelse.

Jesper Eigen Møller

Bestyrelsesmedlem

Ledelseserhverv

Fmd. Den Nationale Storebæltskomité, Thornæs Destilleri A/S, Entrepreneurship Denmark, Linkfire A/S og Konsolidator A/S. 

Særlige erfaringer og kompetencer

Erfaring indenfor bestyrelsesarbejde, ledelse, markedsføring og salg af dagligvarer. Tidl. direktør hos Coca-Cola, ISS og Toms Gruppen. Tidligere fmd. for Dansk Industri. Tidl. næstfmd. Brøndbyernes IF Fodbold A/S.

Michael Christiansen

Næstformand

Ledelseserhverv

CEO Cim Invest ApS og Cim Invest 2 ApS. CFO og partner i PriceShape A/S. Best. fmd. Golf Experten og Price Shape A/S. Næstfmd. Dagrofa ApS. Best. medl.: Unisport og BYGMA Gruppen A/S.

Særlige erfaringer og kompetencer

Lederstillinger i dansk dagligvarehandel og detailhandlen (IDdesign, Fakta og Silvan) og har bl.a. beskæftiget sig indgående med placering, køb, drift og finansiering af detailhandelsbutikker, samt onlinesalg og digitalisering af interne processer.

Bo Rygaard

Bestyrelsesformand

Ledelseserhverv

Adm. direktør Dreyers Fond. Best. fmd.: Netcompany A/S, Opti Group Int., Sovino Brands, KV Fonden og Richters Fond. Næstfmd. Statens Ejendomsselskab A/S. Best. medl.: Fondenes Videnscenter, Real Care fonden, Wexøe A/S samt Knud & Dagny Gad Andresen Fonden.

Særlige erfaringer og kompetencer

Erfaring indenfor dagligvarehandel, ejendomme og fonde: Koncerndirektør i hhv. Nordisk Film, Fazer International, Rockwool International og Duni International samt tidl. fmd. for Parken Sport & Entertainment A/S og Huscompagniet A/S.

“Et resultatet af tre fusionerede fonde, med et fælles mål om at støtte den selvstændige købmand”

Vores historie

KFI Erhvervsdrivende Fond, tidligere Købmændenes Finansieringsinstitut, er 
oprindeligt stiftet i 1955. KFI arbejder for at styrke de selvstændige købmænds position i
 Danmark og stiller lejemål, finansielle ydelser og uddelinger til rådighed for købmændene.

Ambitionen er at foretage de størst mulige og mest effektive uddelinger til
støtte for købmændene med udgangspunkt i fondens økonomiske resultater.
 De seneste 5 år har KFI uddelt 772 mio. kr. til de selvstændige købmænd i Danmark.

Fondens indtægter kommer primært fra en portefølje af erhvervs-og 
beboelsesejendomme. KFI ejer og administrerer 162 ejendomme med ca.
 391.000 m2 udlejningsareal og ca. 1.100 lejemål.

I størstedelen af ejendommene er der mindst et lejemål med en
dagligvareforretning, og KFI er i alt udlejer til ca. 150 dagligvarebutikker, heraf
 godt 100 selvstændige købmænd.

KFI er den største uafhængige udlejer til dansk
 dagligvarehandel.

Mission

KFI’s mission er at stille lokationer og finansielle ydelser til rådighed for den selvstændige købmand samt uddele midler til denne under hensyntagen til bæredygtige løsninger.

Vision

KFI’s vision er at sikre konkurrencedygtige selvstændige købmænd i Danmark til evig tid fordelt på flere stærke kædeformater.

Derfor arbejder vi for, at:

  • Spille en aktiv rolle i forhold til de selvstændige købmænd sammen med øvrige aktører
  • Sikre høj gennemsigtighed i muligheder og betingelser for finansiering
  • Opretholde en stærk finansiel kapacitet for at sikre evnen til at tilbyde konkurrencedygtig finansiering på langt sigt
  • Opretholde en balanceret kapitalstruktur for at sikre evnen til at tilbyde konkurrencedygtig finansiering på langt sigt
  • Kunne stille krav om brug af kvalificeret rådgivning i  forbindelse med samarbejde om lokationer og finansielle ydelser
  • Tilbyde konkurrencedygtige lokationer og finansielle ydelser gennem et højt kendskab til den enkelte købmands muligheder
  • Bidrage aktivt til at styrke de selvstændige købmænd og finansiere købmænd, der vurderes at have et langsigtet potentiale
  • Finansiere aktiviteter, hvis effekt er en styrkelse af alle  selvstændige købmænd